Reduccions en l’Impost sobre Successions a Catalunya (II): habitatge habitual del difunt

A Catalunya, la Llei de l’Impost sobre Successions preveu diversos mecanismes per reduir la càrrega fiscal que es produeix quan es rep una herència. Un d’aquests mecanismes són una sèrie de reduccions sobre la base imposable a partir de la qual es calcula l’Impost. La referida base imposable és el valor fiscal de l’herència rebuda, de tal manera que com més reduccions es puguin aplicar sobre tal valor, més reduït serà l’impost.

Una de les reduccions més importants i usuals en tot tipus d’herències és la reducció per adquisició de l’habitatge habitual del difunt, la qual s’aplica quan s’hereta un immoble que constituïa l’habitatge habitual de la persona difunt.

En aquest sentit, els requisits per aplicar tal reducció són els següents:

1.- Només es pot aplicar la reducció si qui hereta l’habitatge és el cònjuge, els descendents o els ascendents del causant. 

També es pot aplicar si hereten els parents col·laterals del causant, sempre i quan aquests siguin majors de 65 anys i hagin conviscut amb el difunt com a mínim els dos anys anteriors a la seva mort.

2.- L’habitatge adquirit ha de constituir l’habitatge habitual del causant, entenent-se com a tal aquell on el difunt ha residit per un termini continuat d’almenys tres anys.

La reducció també pot aplicar-se sobre el valor d’un traster i fins a dos places d’aparcament, malgrat que no hagin estat adquirits simultàniament en unitat d’acte amb l’habitatge, si estan situats en el mateix edifici o complex urbanístic i si en la data de la mort del causant es trobaven a la seva disposició, sense haver estat cedits a terceres persones.

Si, en la data de la mort, el causant tenia la residència efectiva en un domicili del qual no era titular, té la consideració d’habitatge habitual el que tenia aquesta consideració fins a qualsevol dia dels deu anys anteriors a la data de la mort, limitació de deu anys que no s’aplica si el causant ha tingut el darrer domicili en un centre residencial o sociosanitari.

3.- Qui hereta l’habitatge habitual no el pot transmetre durant els cinc anys següents a la defunció.

No obstant, no s’entén incomplida tal regla de manteniment si l’habitatge es transmet i l’import resultant de la transmissió es destina a adquirir l’habitatge habitual de l’hereu com o a amortitzar el préstec o crèdit hipotecari concedit a l’hereu per a l’adquisició del seu habitatge habitual. La subrogació s’ha de produir en tots dos casos en el termini de sis mesos a comptar de la data de transmissió de l’habitatge habitual del causant.

La reducció és del 95% del valor de l’habitatge habitual, amb un límit màxim de 500.000 € de reducció. En cas que hi hagi diversos hereus, tal límit es reparteix entre els mateixos, si bé la reducció individual sempre serà d’un mínim de 180.000 €.

A NOGUERO FISCAL | LEGAL som especialistes en dret hereditari i fiscalitat successòria, oferint un assessorament complert en qualsevol situació hereditària, tant a nivell civil com fiscal. No només prioritzem l’estalvi fiscal sinó que també resolem qualsevol situació conflictiva o de repartiment dels béns hereditaris entre els hereus.